אבחון הנזילות בצנרת הארגונית

באחרונה הייתי צריך לטפל בבעיה חמורה בצנרת בדירה שבבעלות המשפחה. עד מהרה נותרתי מלא אבק, קירות הבית מלאי חורים. גיליתי שהעבודה של אבחון האינסטלציה מהדהדת את העבודה של האבחון הארגוני.

בשני המקרים אין אבחון ללא התערבות וללא שבירה של הנראות ההרמונית של המרחב. בשביל להיות מסוגלים לעצב את הסביבה ארגונית בשעה שאנו יודעים שבעומק הארגון מצויה בעיה שהולכת ומחמירה (נזילה שתחמיר ועשויה לסכן את תשתית החשמל) אנו צריכים לבצע עבודה של חשיפה. הפעולה של חשיפת הצנרת הארגונית איננה פשוטה כל עיקר. היא מצויה בתוך הקירות, מתחת לדברים שאני רואה, ומתוך זה אני מחפש את מה שאני לא רואה. אני בודק איפה יש רטיבות על הקיר. יכול להיות מאוד שהמים מחלחלים מהקירות בקומה הראשונה, אבל הפיצוץ הוא בקומה השניה או למעלה מכך. יש לי לכן שלוש אפשרויות:

  1. להכיר את האינסטלציה הארגונית מתוך הידע הנגיש – שרטוטים, תקנונים, וכו'. הפונקציות המוגדרות הן הכתובת הראשונה לפעולה מעין זו. אם יש בעיה, היא נמצאת במקום אחד, תחת אחריות של מנהל אחד, וניתן לבודד אותה ולהתמודד עימה.
  2. לנחש על סמך ידע קודם – על סמך הניסיון שלי בארגונים, בארגון הזה ובאחרים, אני יכול לנחש, כי אני מבין שיש מערכת ובכל מקום יש עקרונות די דומים (כמו באינסטלציה, יש ברז ראשי, משם זה מתפצל לכמה כיוונים שונים – לדוד, לברזים וכו'). לפי התפיסה הכללית של המערכת אני מנחש איפה הפיצוץ ואיפה אני צריך לחפור בקיר. גם כאן הבחירה הראשונית שלי היא האם אני בא לתקן בעיה נקודתית, או שאני מבקש לעשות טיפול נקודתי, או טיפול שורש של החלפת הצנרת.
  3. לצאת למסע – להתחקות אחרי הצנרת מתוך נקודת הרטיבות הגלויה. זהו תהליך שמצריך למידה, הוא מערב את הידע של העקרונות ושל המבנים מן האפשרויות הקודמות, אך הוא מודע לכך שאנו תמיד מצויים בפני בעיה חדשה וייחודית. אני נדרש לנחישות גם בשעה שהבעיה איננה ברורה, וחייב ללכלך את היידיים ולעשות את העבודה בפועל (למרות שאני לא בעל המקצוע, אני רק מסייע לו), כי אחרת אני פשוט לא אבין. יש כאן לכן יחידת עבודה שמחייבת לפחות שנים – בעל המקצוע (האינסטלטור) ובעל העניין.

אף שיטה לא ממצה. בהרבה מאוד מקרים צריך לעשות את שלושתן, והן כולן יחד מסבות נזק כבד לקירות הבית או הארגון. כבעלי עניין בארגון אנחנו צריכים לדעת למצות את הידע הקיים, את הידע הרשמי, ואת הידע המתהווה, כדי לייצר את התנאים להתחדשות אסטרטגית בארגון. קוראים לזה reframing.

אה, וצריך גם לדעת לסתום חורים ולשייף אותם יפה. אם יש לך את חומר הסתימה אתה לא מפחד כל כך לעשות חורים, ולצאת גם למסע בפעם הבאה.

 

אודות המחבר

יובל הולצמן

יועץ ארגוני מוסמך, פעיל בתחום הממשל המקומי, מומחה לפיתוח והטמעת גישות חדשניות בחינוך ובתקשוב, ובעל ניסיון רב בהנחיית קבוצות ובפיתוח למידה אסטרטגית בארגונים. יובל שימש בעבר כראש תחום כח האדם וההדרכה במכון ראות וכן כחוקר מוביל בתחום החברתי-כלכלי.

השארת תגובה