אסטרטגיה: הסיפור החסר

אסטרטגיה טובה מספרת סיפור. לפעמים הגרפים תומכים בסיפור. לפעמים ראיונות. לפעמים גם וגם. לפעמים אין נתונים ביחס לסיפור, כי הוא כל כך חדש וכל כך אחר.

שבוע שעבר הייתי בהכשרה מרתקת של צוערים חרדים לשירות המדינה. את ההכשרה הוביל אבי אסבן, שמומחה בעבודה ממשלתית ובשיח בין מגזרי. הצוערים 'התחפשו' לפקידות הבכירה בממשלה, לפי הייעוד אליו הם אמורים להגיע והתבקשו להכין תוכנית לאומית חדשה לפיתוח הצפון. היו שם חרדים ששיחקו את הדמות של מיכל פינק ממשרד הכלכלה, ד"ר אורנה שמחון ממשרד החינוך, שאול מרידור מהאוצר, ומאזן גנאים שייצג את המועצות הערביות, וכן הלאה. היה מרתק. להמשך קריאה

4 שנים ברחבת הריקודים: לא תשתנה; השתנה, תשתנה

אַחַר-כָּך הִפְנָה אֶת פָּנָיו אֵלַי בַּפַּעַם הָאַחֲרוֹנָה
כְּמוֹ בַּיוֹם שֶׁבּוֹ מֵת בִּזְרוֹעוֹתַי וְאָמַר: אֲנִי רוֹצֶה לְהוֹסִיף
שְׁנַיִם לַעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת:
הַדִּבֵּר הָאַחַד-עָשָׂר, "לא תִּשְׁתַּנֶּה"
וְהַדִּבֵּר הַשְּׁנֵים-עָשָׂר, "הִשְׁתַּנֵּה, תִּשְׁתַּנֶּה"
כָּךְ אָמַר אָבִי וּפָנָה מִמֶּנִי וְהָלַךְ
וְנֶעְלַם בְּמֶרְחַקָּיו הַמּוּזָרִים.
אבי היה אלהים, יהודה עמיחי להמשך קריאה

מאגיה אסטרטגית – על העוקץ של מודלים לאסטרטגיה

מאגיה אסטרטגית

פעם בכמה זמן גישה חדשה או מודל לא מוכר עולים בתחום הניהול והאסטרטגיה. הזריזים שמבין היועצים והקוראים שמבין המנהלים מביאים לנו את הבשורה החדשה. אם רק ננהג באופן מסויים, לפי מרשם מסויים, נצליח סוף סוף לפתור את בעיותינו. זה אכן מפתה. גם אני התפתיתי לא פעם להשליך את יהבי על מתודולוגיה או צורת עבודה משכנעת ככזו שמאפשרת התמודדות רצינית עם רוב בעיות העולם. להמשך קריאה

מה עושים כשמשקיעים עוד ועוד משאבים ושום דבר לא קורה?

תקציב החינוך, ספרים

מירב ארלוזורוב פרסמה לאחרונה מאמר על מערכת החינוך (האם מערכת החינוך בישראל כושלת) הטוען כי המערכת דורכת במקום (במקרה הטוב) שעה שעוד ועוד תקציבים מוזרמים לתחום. למעשה, לפי הנתונים שהיא מפרסמת, המערכת הגדילה את התקציב היחסי לתלמיד ב-56%, אך בכל המדדים הקיימים נשארה בדיוק באותו המקום. ארלוזורוב שואלת האם התקציבים אינם מספקים או שמא קיימת בעיה ניהולית. להמשך קריאה

הזיהום המושגי של החדשנות

ה-Harvard Business Review פרסם לאחרונה מאמר קצר על הקושי של ארגונים להטמיע תהליכי חדשנות. המאמר מתחיל מציטוט מחקר של מקינזי לפיו 84% מן המנהלים בתאגידים מאמינים כי חדשנות היא המפתח לצמיחה שלהם אולם רק 6% מסופקים מיכולות החדשנות של הארגון שלהם. אנשי מקינזי, כמובן, ישכנעו אותנו שלהם יש פתרון לבעיה האמורה. להמשך קריאה