מנהיגות בעידן הפוסט מודרני – פיתוח מנהיגות בחיל המודיעין

פיתוח מנהיגות
מנהיגות בעידן הפוסט מודרני / ענבר שריפט ואלונה אייזנברג

בחודשים האחרונים היתה לנו הזכות ללוות את השלבים האחרונים בעיצוב של המאמר "מנהיגות בעידן הפוסט מודרני" שנכתב במרכז לפיתוח מנהיגות באמ"ן. ענבר שריפט שעומדת בראש המכון ואלונה אייזנברג המשמשת כיועצת במרכז, ניסחו את המאמר לאור שנים רבות של ניסיון בעבודה בפיתוח אוכלוסיית המפקדים באמ"ן וסביב הרצאה שהציגו בכנס השנתי של הארגון הישראל לפיתוח ארגוני (איפ"א).

בחרנו להציג בפניכם את המאמר מאחר והוא מהווה בעינינו case study מרתק ביחס לאתגרים שעוברים על מנהלים ומפקדים בארגונים שנדרשים לעבוד בסביבה ארגונית ובשוק שמשתנים באופן רדיקלי.

לקריאת המאמר המלא

להלן מספר מובאות מתוך המאמר ביחס לתכונות הנדרשות למנהיגות באמ"ן בעת הזו:

ממנהיג למנהיגות – השיח הצבאי במנהיגות עוסק בעיקר במנהיג, בתכונותיו, מאפייניו ומיומנויות נדרשות. השיח שנוצר באמ"ן היה שיח של מנהיגות – ההבנה שקיימת השפעה משמעותית לפרטים בארגון ולדרגים השונים. ביטוי לכך הינו "בורד אל"מים" שהוקם בראשות ראש אמ"ן ולאחר מכן "בורד סא"לים" בראשות קמנ"ר. לצד בורדים מובנים אלו ניכרה ההשפעה אף לפרטים שונים בארגון שהביעו את דעתם. השיח והאתגר הפיקודי הוא לאפשר ולפתח את המנהיגות ומאידך להוביל ולפתח את המנהיגים.

 

תפיסה של שינוי והשתנות מתמדת – המרכיב השני של המשקפיים הוא שהמציאות בה פועל וחי הארגון משתנה כל הזמן. כבר במאה החמישית לפנה"ס הציעה הפילוסופיה היוונית שהדבר הקבוע היחיד בטבע הוא התנועה וההשתנות. השינויים במציאות משפיעים על הארגון ועל היכולת שלו להיות אפקטיבי ובעל יתרון תחרותי. כדי להמשיך להיות כזה עליו להתאים את עצמו לסביבה המשתנה. זוהי גישה אבולוציונית המניחה כי אלו המזהים ומבינים את השינויים במציאות, הם בעלי יכולת לייצר ולאפשר התמודדות חדשה במציאות, התמודדות מותאמת – ועל כן הם אלו השורדים והמשגשגים. בעידן הנוכחי של גלובליזציה, רשתיות וטכנולוגיה, השינויים מהירים פי כמה ובלתי צפויים. השינוי הוא המשתנה הקבוע היחיד במשוואה וכדי להישאר רלוונטיים על המפקדים לחיות את השינוי ולהשתנות בהתאם.

 

אמונה בשינוי והשתנות מתמדת מחייב קבלה של אי ודאות שכן כל צפי לעתיד הוא רק בגדר הסתברות ותמיד עשוי להתרחש שינוי בלתי צפוי. כמו כן מרכיב זה כולל את האמונה בהתהוות – של אירועים, ידע ותהליכים. כל תוצאה אינה סופית והיא ממשיכה להתהוות גם אחרי שנוצרה.

התנועה של לנוע מהזירה ליציע והפוך היא פרקטיקה משמעותית של למידה בזמן תנועה ונדרשים לה מנגנונים ואקלים מתאים. במצב של השתנות מתמדת התנועה והלמידה תו"כ משמעותית, למידה מסוג זה איננה מאפשרת ידיעה מידית של נכון או לא נכון אלא של תנועה תו"כ התהוות. הפעולה עצמה מעצבת ומשנה את המציאות ותורמת לה. המושג Reflection in action הנו מושג מתחום הארגון הלומד וטבעו אותו Argyris & Schon (1978). אנו משאילים את המושג ומחברים זאת לפרקטיקה משמעותית בעידן של שינוי והשתנות.

 

אפשור אי-סדר – על פי תיאוריות של מורכבות דווקא על סף הכאוס באזור הגבול העדין שבין הסדר לכאוס מתהווים רעיונות חדשים. זהו אזור בלתי ניתן לצפייה וחיזוי, ויחד עם זאת הפוטנציאל להזדמנויות בו גדול. קיומה של מערכת במצב כזה יכול להיות עקב נסיבות חיצוניות או מהכוונה מודעת של מנהיגיה

אודות המחבר

דואלוג

צוות דואלוג מלווה חברות בתהליכי חשיבה אסטרטגיים, למול שינוי ואי-וודאות. אנו מיישמים כלים מעולם החשיבה המערכתית לטובת פיתוח ידע חדשני המאפשר פריצות דרך בניהול הארגונים.

השארת תגובה