מות המהפכה 1/4: רפורמת הלמידה המשמעותית ביום שאחרי שי פירון

מהפכה מושגית במערכת החינוך

אנשי משרד החינוך מתלוצצים שעם הישמע דבר התפטרות שרי יש עתיד, נשמעה במסדרונות משרד החינוך צהלת רווחה: יש עתיד. למיטב זכרוני אין אח ורע בשנים האחרונות לשר שניסה להוביל שינוי רדיקאלי כל כך בתחום אחריותו ובאופן המתייחס ישירות למי שמועסקים על ידו. הרפורמות המדוברות בשנים האחרונות (בבריאות ובתקשורת למשל) אינן מתייחסות לשינויים פנימיים, אלא לשינוי תקצובי או רגולטורי המחייב בראש ובראשונה גורמים חוץ משרדיים. באותם מקומות ששינויים כן התייחסו למערכת עצמה הם כמעט תמיד הובלו על מנת לטייב את אופן הפעולה הקיים. במובנים רבים, הנסיון של שר, כדרג פוליטי, להוביל מהפכה מבפנים, הוא כמעט התאבדות ניהולית. ובכל זאת ראוי ללמוד מן הניסיון הזה ולהבין כיצד ניתן להמשיך ממנו הלאה. בשבועות הקרובים נבקש לבחון את הניסיון למהפכה פרדיגמטית בחינוך במספר פוסטים שיעסקו בנושא זה מזוויות שונות.

להמשך קריאה

למידה משמעותית בארגונים

הערה

עובדים בארגונים משולים לא פעם לסופר שכותב משפטים מורכבים בלי להבין לאן הסיפור הולך וכיצד המשפטים הללו מתחברים ביחד. הם לא מנסים להבין את הסיפור שהם כותבים, כי "איבר הקריאה" סתום כבר "בחומר הרשמי" של הארגון. החומר הרשמי משמש כמו רעלן שמתיישב על הקולטנים (רצפטורים) העצביים, אלו שחשים את הידע המתהווה בארגון. בשל כך, הסיפור הרשמי לא מסתגל (חסימה של התנועה מלמטה למעלה בארגון).

להמשך קריאה