חשיבה מערכתית באי-וודאות: הערך של מודלים

מאמר מתוך הסדרה מודלים לחשיבה מערכתית בימי קורונה

לקריאת כל המאמרים בסדרה

כבר הרבה שנים שאנו מדברים בכל פורום על מערכתיות, עולם מורכב ומשתנה במהירות (VUCA), פעולה במרחבים סבוכים, ניהול ומנהיגות בסביבה של חוסר ודאות, בעיות מהותיות של תכנון לטווח ארוך – ופתאום, ברגע אחד – הכל קורה מול העיניים במוחשיות ובעוצמה שלא חווינו מזה דורות.

בשבועות האחרונים אנו נמצאים בשיח מתמשך עם גורמים רבים במערכת: אנשי אסטרטגיה בממשלה, אנשי עסקים בכירים, פעילים מרכזיים בחברה האזרחית, עמיתים. בכל השיחות חוזרת התחושה של הכאוס והראשוניות – יש כאן משהו שנמצא מעבר לטווח של התחזיות וההערכויות שלנו; חווינו מלחמות ומשברים אבל לא אירוע שמתקרב לסדר הגודל הזה.

החודש הראשון להתמודדות עם המשבר הוקדש ברובו לספיגת המכה הראשונה של חוסר הודאות ולהתאמות טכניות של הפעילות בניסיון למזער נזקים. עובדים הוצאו לחל"ת, הוצאות קוצצו והוקפאו, נערך תיעדוף מחודש של תהליכי הליבה, ונעשו צעדי מנע למול אירוע הדבקה בתוך הארגון. אבל חוסר הודאות עדיין לא רוסן, והשאלות הגדולות עדיין פתוחות: היקף וחומרת התפשטות המגיפה; אורכו של הסגר; השפעות כלכליות, צרכניות, ממשליות וחברתיות נגררות. אנחנו נוטים לחשוב שכדי לנווט בתוך הערפל צריך הבנה ויכולת ניתוח של המצב.

כשחוסר הודאות גובר, אנו מחפשים מודלים שיסייעו לנו להתמודד. האסכולה של החשיבה המערכתית פיתחה לא מעט מודלים כאלה. מודלים מסייעים לנו לפתח בזמן קצר חשיבה על נושא מורכב. אפשר לנסות להבין את הערך שמודלים מספקים לנו על ידי העמדתם בין שתי רמות של חשיבה. מצד אחד, יחידת היסוד של החשיבה היא ״מושג״ (concept). המושג הוא יחידת הבנה קומקפקטית (למשל – ״ריחוק חברתי״ ו״לשטח את העקומה״ הם מושגים חשובים בעת הנוכחית). מן העבר השני ניצבות גישות כוללניות, פרדיגמות (למשל – אסכולת המיצוב בתחום האסטרטגיה, גישת המערכות וכדומה), שהן מערכות חשיבה שיש להן מושגים רבים, ואינספור קשרים דינאמיים בניהם.

מודל במידה רבה נמצא באמצע – הוא מתווך מערכת חשיבה בעזרת מושגים ספורים ולרוב בהצגה של יחסי הגומלין בניהם. הסיבות שמנינו הן מקור העוצמה והקללה של המודלים – הם מאפשרים ליישם ולייצר רעיונות חדשים במהירות, אך הם גם עלולים להיות מקבעים ומגבילים. לעיתים אנו אפילו שוגים לחשוב שהם מספקים תשובות. בעולם האסטרטגי הם לעולם לא יספקו פתרון אבל הם יכולים לעזור בפיתוח חשיבה.

בשל הערך שלהם לפיתוח חשיבה בעת הנוכחית, נציג בפוסטים הקרובים מסע בין מספר מודלים ונדון בערך שהם יכולים לספק לארגונים למול אי הוודאות הנוכחית.

המודלים, והמושגים שבהם נעסוק:

❇️ מסגרת קינפין
💥 מודל כוחות השיבוש (ונתייחס בתוך כך גם למודל PESTEL)
🦢 ברבור שחור
🌐 רעיון ה-VUCA
🔼 המודל המערכתי לאסטרטגיה
😲 פער רלוונטיות והפתעה בסיסית
🧊 מודל הקרחון של סנג׳י

השארו עמנו!


צילום: Patrick Emerson, פליקר, התמונה משותפת ברישיון CC BY-ND 2.0

אודות המחבר

דואלוג

צוות דואלוג מלווה חברות בתהליכי חשיבה אסטרטגיים, למול שינוי ואי-וודאות. אנו מיישמים כלים מעולם החשיבה המערכתית לטובת פיתוח ידע חדשני המאפשר פריצות דרך בניהול הארגונים.

השארת תגובה