תפריט ניווט

שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
==מה מרושע בבעיות סוררות?==
הביטוי בעיה סוררת, או במקורו - wicked problem, לא נועד לטעון שיש כוונת מכוון מרושעת מאחורי האתגר, אלא שהבעיה דינמית, הפכפכה, ומורכבת יותר מהניסיונות השיטתיים להתמודדות איתה. לאור האמור, התרגום של הבעיה כ״סוררת״ מדוייק יותר מהתרגום של כ״נבזית״ - היא חומקת מהנסיונות לאלף ולמשטר אותה. החמקמקות של הבעיה נובעת משני הבטים שיפורטו באופן מעמיק יותר להלן: בפן הקוגניטיבי, הבעיה עצמה קשה להגדרה; בהיבט הממשי, המציאות מגיבה לפתרונות שלנו באופן שהופך אותם ללא רלוונטיים.
[[קובץ:בעיה סוררת.png|טקסט=מעגל הקסמים של בעיות סוררות|מרכז|לא ממוסגר|592612.986x592986x612.986 פיקסלים986px]]
==כיצד נזהה בעיות סוררות==
===עשר הסיבות לפי וובר וריטל להופעת בעיות סוררות באתגרים ציבוריים===
'''המאמר של טוען כי תחום המדיניות הציבורית מבקש להתבסס על מקצוענות אובייקטיבית, על כלים מדעיים והנדסיים, אולם כושל מאחר וסוג האתגרים שהוא מתמוודד איתם אינם מאותו הסוג שמדע והנדסה נועדו להתמודד איתם'''. ברקע לכך 10 סיבות מרכזיות המאפיינות בעיות סוררות:[[קובץ:Wickedproperties.jpg|לא ממוסגר|טקסט=|שמאל|368.976x368.976 פיקסלים]]
#[[קובץ:Wickedproperties.jpg|לא ממוסגר|טקסט=|שמאל]]'''לא ניתן לייצר הגדרה פורמלית ומוסכמת של מהות הבעיה (ההגדרה של בעיות נבזיות היא בעצמה בעיה נבזית)''' - בניגוד לבעיות שהמדע וההנדסה מיטיב להתמודד עימן, שהן בעיות שיש אודותיהן הגדרה פורמלית מוסכמת וכן מידע המבהיר את אופי הבעיה, בעיות סוררות הן כאלו שההגדרה של הבעיה והמידע אודותיה שלובים אלו באלו. כלומר, הגדרת הבעיה היא זו שבתורה תוביל לאיסוף המידע ולא להפך. מאחר והבעיה הסוררת היא למעשה הפער בין המצב הקיים לבין המצב הרצוי (הפתרון) פירמול של הבעיה יחייב לחולל את כל הפתרונות האפשריים (מה שכמובן לא ניתן לעשות).
#'''אין נקודת עצירה''' - בניגוד לבעיות ״מאולפות״ בהן ברור מתי הבעיה נפתרה, בעיות סוררות הן מתמשכות ואין שום רגע שניתן להגדיר אותו כמצב עצירה מוחלט. למשל, אם הבעיה שלנו היא לדאוג לאספקת מים לשכונה, מרגע שתשתית המים עובדת הגענו לנקודת עצירה. לעומת זאת, לא יכולה להיות שום נקודת עצירה למול האתגרים של צמצום הפשיעה.
#'''הפתרונות לבעיות סוררות אינם מהסוג של ״נכון/לא נכון״ אלא במונחים של טוב או רע''' - בעוד שבעיות מאולפות נשמעות לביטוי נכון/לא נכון (בהיבט המדעי) או עובד/לא עובד (במובן ההנדסי), בעיות סוררות נוגעות בהיבטים ערכיים עמוקים של החיים המשותפים שלנו, ולכן הן מתבטאות במונחים של טוב או רע או בהיבטים של ״יותר טוב״ או ״גרוע יותר״.
כפי שתואר לעיל, התופעה של בעיות סוררות נובעת מהקושי להבין ולהגדיר את המציאות ומהדינמיות של המציאות ביחס למענים המוצעים. מענה אפקטיבי יחייב להתמודד עם שני ההיבטים הללו באופן שיטתי. להלן נתאר באופן תמציתי מספר היבטים המסייעים לפיתוח מענה רלוונטי במציאות המתוארת.
===מחיפוש אחר פתרון להתוויית מענה מתמשך ===
ההישגים בעולמות המדע וההנדסה מובילים אותנו לחשיבה במונחים של פתרונות. אבל לבעיות סוררות, בהגדרה, אין פתרונות. המעבר לחשיבה ב[[מושג|מושגים]] של מענה מסייעת לנו להבין שיש להניע פעולות למול האתגר אך בפעולות אלו לא יהיה כדי לפתור את את האתגר אלא ליישב אותו לזמן מה (resolution, not solution) או לאפשר את הפעולה הבאה.
=== יצירת מפה מערכתית של השפעות ===
החשיבה התוצאתית ההנדסית (כמו זו המגולמת ב[[המודל הלוגי|מודל הלוגי]]) מנסה לבחון כיצד כל הפעולות שלנו יובילו להשפעה ממוקדת וברורה והיא מקשה עלינו להבין את השפעות המשנה וכן את המשתנים המתערבים שיובילו לשיבוש הפעילות שלנו. [[מפת ידע|מפה]] של השחקנים, האינטרסים, המתחים והזיקות יסייע לנו לנתח יותר טוב את [[גבולות המערכת]] הממשיים באופן שיקל עלינו להעריך את פוטנציאל ההשפעה הממשי.
=== בניית תשתית בטוחה לחשיבה ===
<br />
=== לבחון את סוגיות העומק ===
=== ניהול מתמשך (לחכות לתגובה) ===

הודפס מתוך מאגר הידע של דואלוג בכתובת: "https://doalogue.co.il/wiki/מיוחד:השוואה_ניידת/10080"

משותף תחת רישיון CC-BY 4.0. ניתן להפיץ באופן חופשי תוך מתן קרדיט לדואלוג וקישור למקור.