תפריט ניווט

שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מושג ה-'''[[VUCA]]''' נמצא בשימוש מראשית סוף שנות ה-80 בהיבטים הקשורים לפיתוח מנהיגות בצבא ארה״ב, וזכה רק בשנים האחרונות לתפוצה נרחבת. להלן נסקור את הרקע לעלייתו של המושג, הן מבחינת מקורותיו התפיסתיים והן מבחינת ההיסטוריה של השימוש בו.
== שנות ה-80: מקורות ==העיסוק במנהיגות בעולם שהוא סבוך ותנודתי צבר תאוצה בארה״ב במהלך סוף שנות ה-70 ושנות ה-80. זאת על בסיס עיבוד חוויות ממלחמת וויטנאם, השלכות משבר הנפט של שנות ה-70 שהחל במזרח התיכון אך השפיע על הכלכלה העולמית, השינויים שהכלכלה האמריקנית חוותה בעקבות התחזקות חברות הטכנולוגיה היפנית ועוד. בנוסף, תחומים תיאורטיים כגון [[תורת המערכות הכללית|תורת המערכות]] ו[[חשיבה מערכתית|החשיבה המערכתית]] הקשורה אליה, וכן תיאוריית הכאוס, הפכו לבשלים והחלו עוברים למרחב של מדעי החברה ובתי הספר למנהל עסקים. [[קובץ:Leaders cover.png|שמאל|לא ממוסגר|289x289 פיקסלים]]
בשנת 1985 הפרוסורים ברט נאנוס, ווארן בניס מכניסים את הגישות האלו לספר ניהול פופולארי תחת הכותרת ״Leaders: Strategies for Taking Change״. הספר מתבסס על רעיונות מעולם החשיבה המערכתית והתיאוריה היחסית חדשה דאז של התחלפות [[פרדיגמה|פרדיגמות]] כדי לתאר את המנהיגות החדשה. הספר מתאר עולם המבטא אי ודאות, סביכות ועמימות (ובמקום אחר בספר גם תנודתיות) אך הם משתמשים במושגים אלו כתיאור ולא כמושג העומד בפני עצמו (הביטוי VUCA אינו מופיע בספר). הפופולאריות של הספר כנראה הובילה לאימוץ הרעיונות במרחב הצבאי בהמשך.

הודפס מתוך מאגר הידע של דואלוג בכתובת: "https://doalogue.co.il/wiki/מיוחד:השוואה_ניידת/11343"

משותף תחת רישיון CC-BY 4.0. ניתן להפיץ באופן חופשי תוך מתן קרדיט לדואלוג וקישור למקור.