תפריט ניווט

שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
#'''למתכנן אין את הרשות לטעות''' - בניגוד למדען או למהנדס, ההתנסות של המתכנן הציבורי משפיעה באופן ישיר על המושג הבחינה שלנו. כלומר, התצפית האסטרונומית אינה משפיעה על מהלך הכוכבים, אבל הבחינה של כלי מדיניות מסויים כבר משפיעה באופן ישיר על המציאות ובאופן שלא ניתן להשיב בחזרה. בשל כך, הציבור לא מרשה למתכנן מרחב אמיתי של ניסוי וטעיה, באותו אופן שהוא קיים אצל אנשי המדע. <br />
{{דוגמא|כותרת=האתגר בהתמודדות עם עוני בעולם המפותח|תוכן=התמודדות עם עוני היא סוגיה המעסיקה את מדינות הרווחה כבר למעלה ממאה, ללא פתרון ראוי. הסיבות לעוני מצויות במחלוקת (האם מדובר באתגר חינוכי, תעסוקתי, או אולי תרבותי ואפילו בריאותי?). גם המענים שסופקו לאורך השנים אינם מספקים בפועל פתרון לבעיה שממשיכה להיות אקוטית במדינות רבות בעולם. רבים מהמהלכים שמדינות ניסו להוביל למיגור העוני הובילו לתוצאות הפוכות לגמרי מאלו שאליהן התכוון המתכנן.}}
 
=== בעיות סופר-סוררות ===
בשנים האחרונות מספר חוקרים טענו שיש להוסיף קטגוריה נוספת - בעיות סופר-סוררות (super-wicked problems). החוקרים לוין, קאשור, ברנסטין ואאולד טענו החל מ-2007 כי בעיות מהסוג של משבר האקלים מורכבות עוד יותר למענה מאלו איתן התמודדו וובר וריטל במאמרם. ההבדל נעוץ בהיבטים הבאים<ref>Levin, Kelly; Cashore, Benjamin; Bernstein, Steven; Auld, Graeme (23 May 2012). "[http://web.archive.org/web/20200709210138/https://munkschool.utoronto.ca/egl/files/2015/01/Overcoming-the-tradegy-of-super-wicked-problems.pdf Overcoming the tragedy of super wicked problems: constraining our future selves to ameliorate global climate change]". ''Policy Sciences''. '''45''' (2): 123–152.</ref>:
 
* '''הזמן הולך ואוזל''' - מדובר בסוגיות שהיעדר הטיפול בהן מייצר החמרה דרסטית של המצב במהלך השנים
* '''אין סמכות מרכזית''' - הסוגיות מצויות בזירה בינלאומית בה לאף גורם אין סמכות או אחריות להתמודדות עם הבעיה
* '''מי שמבקשים להתמודד עם הבעיה הם גם אלו היוצרים אותה''' - הממשלות והכלכלות שהן הגורמים שיכולים להתמודד עם האתגר הם גם אלו שנהנים כיום מן התהליכים שמחוללים את הבעיות.
* '''המדיניות הננקטת בהווה מפחיתה באופן לא רציונלי מחשיבות העתיד''' - מתווי המדיניות בהם נוקטים מקבלי ההחלטות מוסטים על ידי שיקולים לטווח המיידי באופן שמתעלם מהטווח הבינוני והארוך הנראים כבר לעין.
 
==מדוע בעיות מסוג זה נוכחות בעיקר באתגרי מדיניות ציבורית?==
בעיות סוררות קשורות בתופעה של מערכות מורכבות מסתגלות (complex adaptive systems) אולם הן מקבלות משנה חשיבות בעולמות של העשייה הציבורית. כאשר בוחנים את אתגרי הניהול במגזר הציבורי לעומת אלו של המגזר הפרטי וכן במערכות הבטחוניות ניתן לראות שתנאי המוצא הציבוריים הופכים את הבעיות לסוררות יותר:

הודפס מתוך מאגר הידע של דואלוג בכתובת: "https://doalogue.co.il/wiki/מיוחד:השוואה_ניידת/10097"

משותף תחת רישיון CC-BY 4.0. ניתן להפיץ באופן חופשי תוך מתן קרדיט לדואלוג וקישור למקור.