תפריט ניווט

שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
===עשר הסיבות לפי וובר וריטל להופעת בעיות סוררות באתגרים ציבוריים===
'''המאמר של טוען כי תחום המדיניות הציבורית מבקש להתבסס על מקצוענות אובייקטיבית, על כלים מדעיים והנדסיים, אולם כושל מאחר וסוג האתגרים שהוא מתמוודד מתמודד איתם אינם מאותו הסוג שמדע והנדסה נועדו להתמודד איתם'''. ברקע לכך 10 סיבות מרכזיות המאפיינות בעיות סוררות:[[קובץ:Wickedproperties.jpg|לא ממוסגר|טקסט=|שמאל]]
#'''לא ניתן לייצר הגדרה פורמלית ומוסכמת של מהות הבעיה (ההגדרה של בעיות נבזיות היא בעצמה בעיה נבזית)''' - בניגוד לבעיות שהמדע וההנדסה מיטיב להתמודד עימן, שהן בעיות שיש אודותיהן הגדרה פורמלית מוסכמת וכן מידע המבהיר את אופי הבעיה, בעיות סוררות הן כאלו שההגדרה של הבעיה והמידע אודותיה שלובים אלו באלו. כלומר, הגדרת הבעיה היא זו שבתורה תוביל לאיסוף המידע ולא להפך. מאחר והבעיה הסוררת היא למעשה הפער בין המצב הקיים לבין המצב הרצוי (הפתרון) פירמול של הבעיה יחייב לחולל את כל הפתרונות האפשריים (מה שכמובן לא ניתן לעשות).
<br />
== מנהיגות הסתגלותית להתמודדות עם בעיות סוררות ==
גישת [[מנהיגות הסתגלותית|המנהיגות ההסתגלותית]] נוצרה כדי להתמודד עם [[אתגר הסתגלותי|אתגרים הסתגלותיים]], שבהגדרתם דומים מאוד לבעיות סוררות, ומובחנים מאתגרים טכניים (שהגדרתם דומה למה שמכונה אצל וובר וריטל ״בעיות מאולפות״). האתגר ההסתגלותי הוא זה שאין לו הגדרה ברורה, והפתרונות הישנים, והמבוססים אינם רלוונטיים עבורו. כמעט בהגדרה, אלו בעיות המערבות סיעות ושחקנים מגוונים, ומחייבות הנעת פעולה משולבת שאינה יכולה להתבסס על מקצוענות או על [[מנהיגות מול סמכות|סמכות]] בלבד. הגישה פיתחה מגוון כלים ו[[מושג|מושגים]] שמטרתם לסייע להובלת שינוי מול בעיות מהסוג הנדון.

הודפס מתוך מאגר הידע של דואלוג בכתובת: "https://doalogue.co.il/wiki/מיוחד:השוואה_ניידת/10102"

משותף תחת רישיון CC-BY 4.0. ניתן להפיץ באופן חופשי תוך מתן קרדיט לדואלוג וקישור למקור.