תפריט ניווט

שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 2 בתים ,  11:30, 3 באוקטובר 2021
אין תקציר עריכה
'''חוק קאמפבל''' הוא טענה מעולם המדיניות הציבורית לפיה מדדים המשמשים לקבלת החלטות נוטים להשפיע על ההתנהלות החברתית באופן שהופך את המדד לגורם משחית ומשבש:<blockquote>ככל שמשתמשים יותר במדד חברתי כמותי בתהליך קבלת החלטות חברתיות, הוא יהיה נתון ליותר ויותר לחצים משחיתים ויפתח נטייה להשחית ולשבש את המנגנונים החברתיים עליהם הוא היה אמור לפקח.<ref>Campbell, Donald T (1979). "Assessing the impact of planned social change". ''Evaluation and Program Planning''. '''2''' (1): 67–90</ref></blockquote>החוק נוסח על ידי החוקר דונלד קאמפבל בשנת 1979.
== הסבר ==
מדדים המשמשים לקבלת החלטות פועלים כתמריצים ניהוליים במערכות. במילים של גישת המערכות המדד הופך למושך (attractor) שמוביל אליו וסביבו את הפעולות השונות. התמריץ שהמדד מייצר אינו תמרוץ להתנהלות יעילה או אפקטיבית יותר, אלא תמריץ להשפיע על המדד. מאחר וניתן להשפיע על המדד באופן קשה, עקיף ובעל ערך (כלומר להשפיע על מה שהוא מבקש למדוד), או באופן מהיר, פשוט וכוזב, מערכות ייטו כמעט תמיד לאפשרות הפשוטה יותר.
* '''מדדי מכר בחברות קמעונאיות''' - בחינה של סוכני מכירות על בסיס מדדי מכר בלבד, תגרום ככל הנראה לעליה במכירות, אך לא בהכרח ברווחים (למשל בשל מציאות over-sale שתוביל להחזרות לבסוף).
}}
== קרא עוד ==
{{דואלוג-ציטוט|מדידה}}
 * [[הערכה ומדידה]]  
{{בלוג|למדוד-או-להיות-אפקטיביים|הארגון-שלכם-מודד-את-עצמו-4-דברים-שכדאי-ל}}
{{הערות}}
{{קרדיט|כותב=צוות דואלוג|שנה=2019}}

הודפס מתוך מאגר הידע של דואלוג בכתובת: "https://doalogue.co.il/wiki/מיוחד:השוואה_ניידת/11064"

משותף תחת רישיון CC-BY 4.0. ניתן להפיץ באופן חופשי תוך מתן קרדיט לדואלוג וקישור למקור.